Muuttuuko liikenne kuin määräyksen muuttuvat?

Mitä oikeastaan nyt kesäksi muuttuu? Pitääkö meidän opetella kokonaan uusia liikennemerkkejä tai uusia liikennesääntöjä, pärjääkö liikenteessä enää vanhoin opein, vai pitäisikö niitä uusia asioita kerrata. Me teemme sen sinun puolestasi ja sinulle jää vain tämä koonti luettavaksi, jonka jälkeen voit miettiä, pitäisikö sittenkin hieman herätellä omia tietoja.

Mitä liikenteessä sitten tapahtuu?

Uusi tieliikennelaki astuu siis voimaan 1.6.2020, mikä muuttuu? Muun muassa kesäkuusta lähtien saat pysähtyä kummalle puolelle tietä haluatkaan, kunhan siinä on parkkipaikka, mutta se on vain yksi muutos. Samalla uusia liikennemerkkejä ja tiemerkintöjä alkaa tulla ympäri Suomea ja vanhoja merkkejä siistitään pois varastoon. Välillä on siis kahden laisia liikennemerkkejä eri teiden varsilla, jotka tarkoittavat samaa asiaa – eli nyt pitää olla erityisen valppaana.

Vasemmalle pysäköinti

Jos aiemmin olet suhtautunut ulkomaiseen pysäköintikulttuurin hieman epäilevästi, koska auton on voinut jättää vasemmallekin, niin nyt kesäkuusta lähtien myös suomalaissa taajamissa voi pysäköidä autosi myös tien vasemmalle puolelle. Sinun vain pitää sitten muistaa erityinen varovaisuus ja väistettävä lähtiessäsi sitten sekä takaa, että edestä tulevia.

Pyöräkadut tulevat

Kesä tuo tullessaan Suomen liikenteeseen kokonaan uuden katutyypin. Se on nimenomaan pyöräilijöille tarkoitettu katu, jossa mennään pyöräilijöiden ehdoilla. Autoilijatkin saavat siellä ajaa, mutta vauhti pitää sopeuttaa pyöräilijöiden mukaiseksi. Jalankulkijoille pyöräkaduilla on sitten omat jalkakäytävät. Pyöräkadulla on nopeusrajoitus asetettu nopeusrajoitusmerkillä.

Vetoketjuperiaate

Olet varmaan ainakin kuullut vetoketjuperiaatteesta tai ainakin käyttänyt esimerkiksi hupparia missä on vetoketju. Nyt kesäkuussa tulee liikenteeseen uusi liikennemerkki, joka tarkoittaa tätä – eli sen nähdessään pitää olla valmis siirtymään yhdeltä kaistalle kahden kaistan yhdistävälle kaistalle ja sinne pitää siirtyä molemmilta yhdistyviltä kaistoilta vuorotellen – huh huh, good luck, vaan kun tietää minkälaista Suomen liikenteessä välillä voi olla. Vetoketjuperiaatteessa tärkeäksi tulee entistä parempi ennakointi sekä liikenteen sujuvuus ja oman auton nopeuden hidastaminen ennen auton siirtoa sivusuunnassa.

Vetoketjuperiaatetta on voinut jo vuosien aikana käyttää liikenteessä esimerkiksi liikenneonnettomuuksien ohi ajettaessa, mutta koska sitä ei ole erikseen liikennemerkillä näytetty eikä kaikille kuskeille opastettu, ei liikenne ole kulkenut niin sujuvasti kuin se teoriassa olisi voinut sujua. Monissa Euroopan maiden liikenteissä tämä kahden kaistan yhdistyminen on ollut olemassa jo vuosia ja liikennemäärät vaativatkin oikeasti toisten tieliikennekäyttäjien huomioimisen.

Pakettiautolla 120 kilometria mittarissa

Uusi laki tuo tullessaan muutoksia myös henkilö- ja pakettiauton ja siihen kytketyn perävaunun ja venetrailerin yhdistelmän nopeuksiin. Voit kesällä vetää traileria vaikka satasta ja pakettiautolla ajaa moottoriteille 120 lasissa.

Kaistavalinta vapautuu

Jatkossa saat risteyksissä itse valita, kumman risteävän ajoradan kaistoista otat, siis muu liikenne huomioiden. Tähän mennessä sinun on ollut otettava se lähempi kaista, mutta nyt voit mennä suoraan vaikka sinne kauimmaiselle kaistalle suoraan jos se muu liikennehuomioiden on sinulle luontevaa ja järkevää.

Kuinka hyvin tunnemme tieliikenteen säännöt

Liikenneturva teki kyselytutkimuksen, johon se sai 1060 vastaajaa, joista puolet olivat naisia ja puolet miehiä. Ikäryhmistä edustetuin oli 27 %:lla 50-64 vuotiaat ja alle 24 vuotiaita oli 15 %. Vastaajista 66 % asui kaupunkimaisessa ympäristössä ja oma auto oli peräti 78 % vastaajista. Vastaajista autoa ajoi säännöllisesti 82 % ja eniten kuskeista ajokilometrejä tuli vuodessa 5000 – 10 000 kilometriä. Vain 8 % tuli vuodessa yli 30 000 kilometriä, mikä osaltaan kertoo suomalaisten vähentyneistä ajomääristä.

Kaikkien vastanneiden kesken 19 % vastasi että tietää erittäin hyvin liikennesäännöt ja 56 % vastasi tietävänsä hyvin, vain 2 % vastasi tuntevansa säännöt huonosti, mutta kyselyssä oli mukana myös henkilöitä, jotka eivät ajaneet autoa eivätkä edes omistaneet ajokorttia.

Kuva, joka sisältää kohteen näyttökuva

Kuvaus luotu automaattisesti

Kyselyssä ihmisille myös esitettiin taajaman liikennemerkki ja taajama päättyy-merkki ja ksysyttiin, mikä nopeusrajoitus astuu voimaan. Vastauksissa oli hajontaa ja taajamamerkki sai kyllä 66 % oikeita 50 km/h vastauksia mutta vastaukset vaihtelivat 30-80 km/h välillä ja kolme prosenttia vastasi ettei osaa sanoa. Vastaavasti toiseen suuntaan tuli oikeaa 80 km/h vastausta 61 %, mutta tässäkin suunnassa vastauksen vaihtelivat 40-100 km/h nopeuksien välillä. Tämä testi siis vain yhdellä liikennemerkillä!

Valo polkupyöräiltäessä

Onhan se tähänkin saakka ollut selvää, että jos liikut polkupyörällä pimeään aikaan, niin valo on hyvä asia. Mutta tähän mennessä siitä ei ole voinut saada sakkoa, kesäkuusta alkane kyllä. Samoin jos polkupyörässä ei ole jarruja ja nuo valot pitää sitten olla sekä eteen että taakse, mutta takavaloksi riittää punainen ajovalo. Valo voi olla myös takkiin tai kypärään kiinnitetty, eli pyörässä itsessään ei välttämättä tarvitse olla erillistä lamppua. Soittokellokin on pakollinen eikä kauppakassia saa laittaa roikkumaan enää ohjaustangosta. Kumma kyllä, vaikka uusia määräyksiä tulee niin edelleen pyörällä saa ajaa ilman kypärää. Tuo liikenneviremaksu on pyöräilijöille 40 euroa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *